Sebepoznání 2 - Rozhovor s Martinou Kühnelovou

Verze pro tisk |

V druhém díle seriálu představím Mgr. Martinu Kühnelovou, cvičitelku II. stupně jógy, absolventku certifikovaného vzdělávacího semináře Jóga pro děti. Mluvily jsme hlavně o aktivitě určené malým dětem, ale možná právě proto spolu se mnou objevíte určitou hravost a svobodu v projevu dítěte.

Projevu plnému tvořivosti, směřovanému k hlubšímu pochopení a vnímání vlastního těla. Určitě má svůj smysl v poměrně hektickém životě naučit děti klidu a soustředění. Minimálně tyto dovednosti využijí ve škole.

Co je to vlastně jóga?

Slovo jóga pochází ze sanskrtu, znamená propojení a sjednocení se vším, sama se sebou, s okolím, s přírodou či energiemi. Cvičení pojímám jako protahující, posilující a soustředěné pohyby. Porovnáme-li cvičení v hodinách tělesné výchovy s jógou pro děti, v józe se jedná o pomalejší cvičení, o koordinaci s dechem, o procítění konkrétních svalů, které nám pohyb umožňují.

To je i současně moje další otázka, proč by děti měly volit jógu oproti klasickému cvičení?

Neřekla bych oproti klasickému cvičení. V dnešní době je každý pohyb dítěte velmi žádaný a ceněný!!! Jóga přináší dětem kromě posílení, protažení a harmonizace těla i filozofickou nadstavbu. Snažíme se dodržovat základní principy, na první místo stavím „neubližovat si“. V praxi to znamená nejít do bolesti. Proto, když cítíme bolest jakoukoli i malinkatou, tak jdeme v pozici o krůček zpět.  Například když se předkláníme, dbáme na propnutá kolínka, ale jakmile cítíme bolest, polevíme. Nejde o to, dosáhnout hned na zem. Jde o to, pozorovat tělo, kam až může.  Děti samy vnímají svoje pokroky. Jóga není soutěž.

Jaký je rozdíl mezi jógou pro dospělého a jógou pro děti?

Vnímám velký rozdíl. Někteří ze striktních jogínů vůbec neuznávají definici „jóga pro děti“. Tvrdí, že jóga pro děti již není jóga jako taková. Jsem hodně opatrná s používáním tohoto názvu, raději používám pojmenování „cvičení s prvky jógy“.  Neděláme ásany, meditace, koncentrace. Jedná se o jednoduché fyzické cvičení, pro uvědomění a procítění pohybu, plného dechu a soustředění. Je to dynamičtější, statické části se objevují výjimečně. Cvičíme formou hry, podle pohádek, říkanek, relaxujeme, nezapomínáme na jednoduchá dechová cvičení.

Jakou četnost zvolit?

Dospělý cvičí jógu obvykle jednou denně.  Pokud si děti zacvičí jednou nebo dvakrát do týdne, už na sobě sledují pokroky.

 

 

Je to třeba o tom, že by děti měly to, co se naučí praktikovat i doma?

Těžko po dětech mohu chtít, aby si denně v klidu koncentrovaně zacvičily, je to proti jejich přirozenosti. V klidu a soustředěné musí být celé dopoledne ve škole, často i odpoledne na kroužcích, přirozeně si potřebují ve volném čase hrát neřízeně, podle své chuti. To, že doma ukazují, co jsme cvičili nového je hezké i přínosné, ale požadavky na domácí cvičení opravdu nemám.

Je možné popsat nějaké základní chyby?

Jednoznačně bolest, dále máme-li špatný pocit, není nám při cviku dobře. Hodně důležitá je vyváženost, procvičení všech částí těla. Chybou je jednostrannost.

Dá se dětem zprostředkovat filosofie jógy? Přeci jen je to i určitý životní styl.

To je nejúžasnější na dětech J. Nemluvíme spolu přímo o filosofii, volím formu pohádek a příběhů. Dotýkáme se základních pravidel jógy: neubližování, pravdivost, přátelství, nepřivlastňování, spokojenost, sebezdokonalování. Čteme příběh, zacvičíme si podle něj a pak si o něm povídáme. Děti mají nádherné nápady, úžasnou fantazii čistého človíčka. Jsou přirozené, mluví o zkušenostech ze svých životů. Každý měsíc máme jiné téma a kratičkou básničku. Například: uč se kázni, dobrý buď, ať si holka nebo kluk. Nebo: lásku ve svém srdci měj, kde můžeš, tam pomáhej V tomto konkrétním případě pak mluvíme o tom, co je to láska, komu můžeme pomáhat a kde, a kam až je pomoc příjemná nám, kdy je už nepříjemná…

Máte v tom pak třeba zpětnou vazbu od rodičů?

Ano. Maminky se doma často stávají „jógovými žáčky“ svých dětských učitelů, děti jim ukazují, co se naučily a maminky cvičí podle nich. Zodpovídají podobné otázky, jako v kroužku.

Jak to je s koncentrací v hodině, lekci?

Někdy je to těžké, protože děti mají za sebou práci ve škole, třeba i pět hodin vyučování, kdy nemohou pobíhat, jak by potřebovaly. S tím musím počítat. Proto jako první zařazuji v hodině veselou honičku. Opustíme starosti, to co jsme prožili, co nás čeká doma za práci a úkoly. V  průběhu dalšího cvičení, když vidím, že pozornost upadá, zařadím změnu například dynamickou část: lezeme jako had, nebo skáčeme jako ptáčci venku. Často relaxujeme a končíme opět hrou, zpíváním a honičkou. Tu mají děti moc rádi, vyžadují ji.

Existuje pro cvičení jógy nějaká kontraindikace?

Určitě. Při vstupu do kroužku maminky vyplní formulář o dítěti, kde mě informují o zdravotním stavu dítěte, zdravotních omezeních, operacích a úrazech. Na vše je třeba brát ohled. Za rizikovou považuji např. epilepsii, kterou bych viděla jako záležitost individuálního cvičení. Stejně tak nemocné srdíčko a další. Při veškerých akutních stádiích nemocí, jako i při silném nachlazení se nedoporučuje cvičit.

 

Naopak kdy tento způsob cvičení vyloženě prospěje?

Cvičení pomáhá při svalové disharmonii, skolióze či dalších vadách páteře, při dechových nedostatečnostech, při očních vadách. Rozvíjíme jemnou motoriku, posilujeme nožní klenbu. Prospěje našemu sebeuvědomění, sebevědomí, sebedůvěře. Současný životní styl je sám indikací k rozpohybování těla i mysli, k harmonizaci a pozitivnímu přístupu k životu.

Dá se říct, že pak lépe vnímají svoje tělíčko?

Určitě. Děti dokáží určit, kde mají problém v těle. Pokroky vidí a hlásí samy. Pokud se rozhodnou třeba v pozdějším věku pro klasickou jógu, je pro ně cvičení snazší. Mají průpravu a lehčí start.

Jak dlouho se věnujete józe?

Cvičím s různými přestávkami i odbočkami asi 20let, jógou pro děti se zabývám 3 roky.

Je to nějaká konkrétní škola? Ptám se proto, že se mi zdá v současnosti velké rozštěpení do různých směrů…

Osobně cvičím klasickou osmistupňovou jógu dle indického mistra Patandžaliho. V současnosti se objevilo mnoho nových moderních škol jógy, Power jóga, Pilates… jsme zaplaveni informacemi i literaturou.  Sama se v tom občas neorientuji.  Jistě je výborná široká nabídka. Stejně jako ve sportu si každý i v józe může vybrat, co mu nejvíce sedí. Mě jiné „ochutnávky“ nezaujaly.

Jak se připravit na zhruba hodinové cvičení?

Je vhodné být hodinu nebo dvě po lehkém jídle. Toto nelze s dětmi vždy dodržet, protože přicházejí často rovnou z družiny a mají hlad, proto cestou slupnou svačinku. Je to pak ale při cvičení znát, protože koncentrace je v bříšku. Cvičíme ve volném bavlněném oděvu, na příjemných podložkách, bez obuvi a šperků. Lekci si s dětmi si velmi užíváme, všechny aktivity jsou pro děti přirozené a příjemné. Z hodiny odcházíme v dobré náladě, vyladění a zharmonizovaní. Neseme si tento pozitivní prožitek do dalšího života.

Děkuji za rozhovor.

Nahoru