Optimalizace jízdních řádů

Verze pro tisk |

Náměstek hejtmana Martin Sepp: Pokud lidé zuří a přijíždějí pozdě vlakem nebo autobusem do práce, mrzí to Liberecký kraj, koordinátora i jednotlivé dopravce.

Pro Liberecký kraj je zajištění veřejné dopravy jednou z hlavních priorit, neboť si uvědomuje dopady veřejného cestování do života našich občanů, kteří jedou za prací, do škol či za lékařem. Kvalitní veřejná doprava má velký vliv na zaměstnanost a v podstatě na celý rozvoj kraje. S tímto vědomím jsme prostřednictvím koordinátora veřejné dopravy KORID LK zahájili práce nad optimalizací dopravy. Optimalizace nebyla vedena s úmyslem omezovat dopravu, ale pouze efektivněji zhodnotit finanční prostředky, které Liberecký kraj vynakládá na tuto službu.

…mrzí to Liberecký kraj, koordinátora i jednotlivé dopravce.

Všichni jsou proto připraveni hledat možná zlepšení, a to právě na základě reakcí občanů.

KORID LK – koordinátor veřejné dopravy Libereckého kraje věnoval změnám jízdních řádů ke 13. 6. 2010 dva roky příprav. Dva roky bylo vyhodnocováno využití vlaků i autobusů, zvažovány možné úpravy a během posledního půl roku pak byly návrhy projednávány s obcemi, školami i hlavními zaměstnavateli.

Cílem příprav nebylo nic jiného než najít takové řešení, které vyhoví co největšímu počtu cestujících. Nemyslím si, že je všeobecná nespokojenost s novými jízdními řády tak, jak bylo naznačováno v článku MF Dnes. A to i proto, že nové jízdní řády vznikaly ve spolupráci s již zmiňovanými obcemi, školami a velkými zaměstnavateli v rámci kraje. Ano, mohou být jednotlivci, kterým tyto úpravy nevyhovují, ale my všechny připomínky monitorujeme, a samozřejmě se budeme snažit na ně reagovat, třeba i dalšími úpravami jízdních řádů. Osobně si však myslím, že důvodem některých stížností je fakt, že cestující nevyužívají naplno možnosti výhod integrovaného dopravního systému a s tím spojenou OPUSCARD.

Proč se vůbec měnily řády, které s minimálními změnami fungovaly dlouhá léta?

V posledních letech se výrazně změnila situace v oblasti zaměstnanosti i dojíždění žáků a studentů do škol. Zároveň se zvyšuje dostupnost osobních vozidel. A zřejmě zejména proto ubylo každým rokem z autobusů a vlaků přibližně 4 - 5% cestujících.

Dříve nikomu nevadilo, že přijely například do Jablonce n. N. ze stejného směru prakticky zároveň dva autobusy a vlak. Vždyť byly všechny plné. V posledních letech však přijížděly v takovýchto skupinách autobusy i vlaky obsazené z poloviny i méně. Finanční ztrátu, která tím vzniká, pak musíme prostřednictvím krajského rozpočtu hradit všichni.

Přestupy jsou vždy komplikací, nemusí však znamenat zdražení.

Určitě nelze zpochybnit skutečnost, že každý přestup znamená nepohodlí, větší či menší riziko ujetí přípoje, i nutnost čekání. Nemusí být ale pravdou, že znamená i ZDRAŽENÍ cesty.

Pokud si cestující pořídí kartu OPUSCARD, koupí si vždy nejlevnější jízdenku přímo z počáteční do cílové stanice, nezávisle na tom, kolikrát po cestě přestoupí.

Ještě výhodnější pak pro cestující mohou být časové (7 či 30 denní) kupóny. Optimalizace a integrovaný systém, který je v našem kraji zaveden, je funkční jako celek a  našim občanům nabízí kvalitní cestování. Předpokladem možnosti využití všech výhod, včetně ušetření finančních prostředků, je však zapojení cestujícího do tohoto systému - pořízením OPUSCARD.

Mohu všechny občany ubezpečit, že v tuto chvíli se zpracovávají všechny podněty, a to nejen cestujících, ale i řidičů, na které budeme reagovat, a využijeme je ke zlepšení služeb ve prospěch cestujících.

 

Pokud se tedy kdokoli z cestujících autobusem nebo vlakem na krajských linkách a tratích setká s nedostatkem či obtíží, budeme rádi, když nás budete kontaktovat. Svůj podnět sdělte okamžitě  telefonicky (485 110 074) nebo e-mailem (koridlk@kraj-lbc.cz).

 

Náměstek hejtmana LK Martin Sepp, pověřený vedením resortu dopravy

                                  

Nahoru