Novoborské aktuality (2)

Verze pro tisk |

Pro zjednodušení přístupu pro diskutující, kteří se se čtenáři i-novin chtějí podělit o novinky z Nového Boru, jsem založil novou složku.

Přehled témat Nové téma

Komentáře

Re: Novoborské aktuality (2)

Na programu říjnového zasedání Novoborského zastupitelstva, jež se uskuteční 23.10., je mj. poskytování dotace na podporu výstavby domovních čističek odpadních vod. Dotace ve výši až 50 tis. Kč je určena pro vlastníky nemovitostí, které není možno připojit na městskou kanalizaci. Počínaje rokem 2020 bude každoročně pro tento účel v rozpočtu města alokována částka 2 mil. Kč.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Ve většině Nového Boru nepoteče v úterý 22. října 2019 pitná voda. Důvodem celodenní odstávky je probíhající rekonstrukce vodovodu na hlavní třídě T.G.M. Protože jde o páteřní síť, zasáhne odstávka i část nedalekých Chotovic, Skalice u České Lípy a Sloupu v Čechách.
Přerušení dodávky vody se v Novém Boru dotkne zhruba tří čtvrtin všech odběratelů od 7:00 do 18:00 hodin. V uvedený čas nepoteče voda prakticky v celé oblasti pod železniční tratí, která zahrnuje přes osmdesát ulic.
Velká úterní (22. 10. 2019) odstávka vody, která souvisí s probíhající rekonstrukcí vodovodu na hlavní třídě T.G.M., ovlivní provoz ve školách a školkách v Novém Boru. Vedení základních škol na náměstí Míru a U Lesa vyhlásilo na úterý 22. 10. 2019 ředitelské volno. V obou školách zůstanou zavřené také jídelny a školní družiny.
Ředitelské volno budou mít děti také v ZŠ praktická. Uzavřená bude i Základní umělecká škola, jejíž vedení rovněž vyhlásilo ředitelské volno. Zavřeno bude rovněž v DDM Smetanka.
Z důvodu nahlášené celodenní odstávky vody, která souvisí s probíhající rekonstrukcí vodovodu na hlavní třídě T. G. M., bude mít městský úřad v Novém Boru v úterý 22. října 2019 zavřeno pro veřejnost. Uzavření se týká jak budovy na nám. Míru, tak budovy „B“ na ulici B. Egermanna.
voda_kohoutek

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Nové sídlo novoborské firmy Lasvit se dostalo do hledáčku Adama Gebriana, který je známý jako popularizátor architektury a veřejného prostoru, za což byl v roce 2015 oceněn titulem "Architekt roku". Díl z cyklu "Překvapivé stavby" naleznete zde: https://www.mall.tv/gebrian-prekvapive-stavby/centrala-lasvit-zvenku-radikalni-spojeni-dreva-a-skla-uvnitr-odvazny-a-nadherny-svet

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

V soutěži Stavba roku Libereckého kraje se "Rekonstrukce historického středu města Nový Bor - III. etapa

Nový Bor, Náměstí Míru" umístila v kategorii "Veřejný prostor a komunikace 2019" na druhém místě.

https://stavbaroku.lk/projekt/rekonstrukce-historickeho-stredu-mesta-novy-bor-iii-etapa/realizovane-stavby

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Ale o kolik za stavbu město zaplatilo víc než mělo se ještě neví , že ? Stále se posuzuje a vyšetřuje , že ?
Napište taky konečně něco o tom :-) nebo o té zdi na náměstí - to už je vyčíslené , tak s tím lidi seznamte.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Dokud je k dispozici video záznam z jednání zastupitelstva, tak je možné shlédnout shrnutí aktuálního stavu od p. zastupitele Vlčka:

https://youtu.be/KTcES0f_qDc?t=5123

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Máte pravdu , ale o výši škody u opěrné zdi se tam nemluvilo a ta už je přitom na korunu vyčíslená. Zatím se to ale, jak vidíte , tají.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Nemyslím, že by to někdo tajil. Jen to není v této fázi podstatné.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

O jaké fázi prosím mluvíte ? Předpokládám, že na listopadovém jednání zastupitelstva se diskuze o finanční škodě vzniklé městu při akci ,, Rekonstrukce opěrné zdi na náměstí ll.etapa ,, konečně otevře .

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Jestli je to součástí již existujícího výstupu pracovní skupiny, tak není důvod cokoliv "otevírat". Je ale pravda, že pracovní skupina měla název "Rekonstrukce středu města - III. etapa-hlavní plocha" a tak jste mne teď trochu znejistěl. Možná by někdo znalý výstupu pracovní skupiny mohl toto upřesnit.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Dovolím si , trochu vám to objasnit. Etapa lll - centrální plocha náměstí, oceněná v soutěži, jak výše píše pan Válek , byla předmětem šetření skupinou odborníků , kterou vybralo zastupitelstvo. Prozatímní výsledky shrnul p.Vlček na posledním jednání ZM , šetření ale není ukončeno.
Pak je tu etapa ll - opěrná zeď na náměstí, kde po dalším vyžádaném detailním zhodnocení vybraným znalcem v oboru dospěl k přesně vyčíslené škodě ,kterou utrpělo město. Důvod byl zjevný - záměna objemových a váhových jednotek ve zdi z kamenů . Na to někteří občané upozorňovali nejmíň 3 roky. Toto by mělo vedení města odtajnit a požadovat na stav.firmě vrácení neoprávněně přijatých peněz do městské kasy .
Jsou to tedy 2 stavební akce , z nichž u druhé je škoda už známa a není vůbec malá.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

A není to náhodou tak, že jak výstup z pracovní skupiny, tak i znalecký posudek, týkající se kamenů v opěrné zdi, byl poskytnut právní kanceláři k analýze následných právních kroků?

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Máte sice částečně pravdu , ale jak píšu : po dalším vyžádaném detailním zhodnocení vybraným znalcem....
Ten to nyní už kvantifikoval a to je to, o čem mluvím, že se občanům zatím tají. Ano, právní kancelář má připravit kroky k vymáhání částky . Právní kanceláři se to zcela jistě netají.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

No takže platí, co jsem napsal, tj. že to není v této fázi podstatné. Je potřeba počkat na výstup z právní kanceláře a teprve ten pak projednat na zastupitelstvu.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Nevím, jestli je potřeba čekat na návrh postupu k vymáhání vrácení přeplacené částky, ale rozumím tomu, že sumu vedení města chce co nejdýl udržet v tajnosti. Rozumím tomu, že vedení nechce, aby se občané dozvěděli, kolik se na opěrné zdi prošustrovato, protože stavební dozor stavby nefungoval , jak má. Nic nebrání tomu, aby diskuzi k opěrné zdi na listopadovém zastupitelstvu otevřel kdokoliv .

Nahoru

Re: Novoborské aktuality

Co nového v Novém Boru?
Vedlejší kolej !!
Jsem ráda,že město Nový Bor tuto aktivitu podpořilo.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Na včerejším jednání zastupitelstva se velmi aktivně projevila opozice,diskuze byla zejména v závěru dost bouřlivá. Koalice se zdá být zaražená , její příspěvky do diskuze se omezují většinou na návrhy ukončení věcné diskuze opozičích zastuitelů z ANO.. Bohužel zatím jsme se my občané nedověděli, jakou velikostí žulových kostek je vydlážděno náměstí a ani kolik je na náměstí obrubníků a už vůbec ne , za kolik to je . V Novoborském měsíčníku jsou odpovědi odboru rozvoje města, které se zoufale brání to všechno přiznat. A starosta se k tomu staví takto: Ať si to sporné strany vyříkají - ale ne veřejně na zastupitelstvu nebo v Novoborském měsíčníku. Někde za zavřenými dveřmi,aby nic neproniklo na veřejnost.
Zatím máte občané 10 dní příležitost alespoň shlédnout o co se jedná a udělat si obrázek.
.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Na webu města Nový Bor je k dispozici tříhodinové video z listopadového zasedání Novoborského zastupitelstva:

https://www.youtube.com/watch?v=0497NSpCFwk

Čtenářům i-novin zejména doporučuji zhruba hodinové velmi zajímavé vystoupení ředitele Českolipské nemocnice pana Marka, jež začíná v čase 44:30 min.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Bývalo letitým zvykem, že když se na zastupitelstvu probírá v diskuzi práce některého odboru městského úřadu, přihlásí se do diskuze vedoucí příslušného odboru nebo je starostou vyzván, aby se k tomu na místě vyjádřil. Možná je to i v jednacím řádu . Ne tak tomu bylo tuto středu. Je možné, že tam vedoucí nebo zástupce odboru rozvoje města byl, ale seděl jako pěna a starosta ho také nevyzval , přitom odbor rozvoje je taktéž zastoupen v komisi ustavené zastupitelstvem k nesrovnalostem kolem náměstí a ta připravuje materiály pro advokátní kancelář . Starosta se obracel jenom k zastupitelům jmenovaným do komise . K zaměstnancům odboru rozvoje města - svého úřadu - ne. Možná nám za to zaměstnanci napíší nějakou pohádku do Novoborského měsíčníku.
Probíralo se v závěru tříhodinového videa v bodě různé.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Vystoupení ředitele NsP včetně následné diskuse bylo obšírné,ale to je jedině dobře. Kdo bude poslouchat pozorně záznam ,bude seznámen nejen s fungováním nemocnice,ale může si utvořit svůj vlastní názor na toto expozé.
Přeji hezký víkend,pokud možno s knihami nebo dobrým filmem. Nový český film Vlastníci se jeví v naší produkci jako nadprůměrná komedie - uvidíme. Od včera až do začátku příštího týdne je na programu v novoborském kině.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Pane Zahradníku, když nevíte, jak velké kostky máte na náměstí, tak si vezměte pravítko a změřte je. Pokud nevíte, kolik je tam obrubníků, tak je spočítejte. Je to jednoduché a zvládnete to.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Děkuju za radu moldavite. Já to vím , kolik tam čeho je, ale problém je jinde. Na náměstí jsou kostky jiné velikosti a kvality než ty zaplacené a obrubníků je tam mnohem méně, než město zaplatilo.Město prodělalo statisíce - sakra - ale zatím se dělá, že nikdo nic.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

tak proč nečiníš?
takové indicie jsou na trestní oznámení - nebo žvaníš jako obvykle

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Nevím, co bych měl činit. To by měli ti, kteří jsou ve vedení města a jsou obeznámeni a hlavně jsou zodpovědni za nakládání s veřejnými prostředky. A to já nejsem.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

, nedělej ze sebe inteligenta - budu tě citovat 21.11. “ Bohužel zatím jsme se my občané nedověděli, jakou velikostí žulových kostek je vydlážděno náměstí a ani kolik je na náměstí obrubníků a už vůbec ne , za kolik to je .”
25.11. - “ Na náměstí jsou kostky jiné velikosti a kvality než ty zaplacené a obrubníků je tam mnohem méně”

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Pane Procházko, přečtěte si to prosím znovu a pozorně. 25.11 jsem napsal: Já vím, kolik tam čeho je ,ale problém je jinde. Skutečně je to tak, že si může náměstí každý prohlédnout a spočítat obrubníky, dotazem na úřadě zjistit kolik město vydalo .Zadávací projekt VZ je také volně přístupný, předpokládá se určitá inteligence a stavební nebo alespoň technické vzdělání . To u vás asi nehrozí .Tady ve městě je řada odborně fundovaných lidí, kteří nyní už ví ,co na náměstí je a co tam být mělo, když to město platilo. Problém je ale jinde, jak jsem psal. Vedení města zatím nechce veřejně přiznat všechny tyhle nesrovnalosti a proto o tom vy nevíte nic.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Moudrá rada s tím trestním oznámením. Bohužel odborná zdatnost policie je na velice nízké úrovni a nechuť šťourat se v samosprávách na velice vysoké úrovni. Prozatím by stačilo, kdyby se město o své investice staralo lépe a například nevybíralo stavebního dozora z jedné nabídky (protože víc jich nepřipustí do výběru).

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

No kdyby jste na to trestní oznámení nestačili, požádejte Pavla Danyse. Má letité a bohaté zkušenosti. Mne už taky udal. A myslím, že zde nejsem jediný. Navíc jsou si se Zahradníkem velice blízcí.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Na zasedání Novoborského zastupitelstva dne 11. prosince bude projednáván resp. schvalován rozpočet Města na rok 2020. Návrh rozpočtu, jakož i pozvánka a program ZM je k dispozici na úřední desce města Nový Bor.

http://muweb.novy-bor.cz/Gordic/Ginis/App/UDE01/Detail.aspx?id=MUNO0B0HN9R4&por=0
http://muweb.novy-bor.cz/Gordic/Ginis/App/UDE01/Detail.aspx?id=MUNO0B0HOI47&por=0

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Bylo opět vyhlášeno město pro nejlepší bydlení. Nový Bor dopadl na 110 místě, v polovině.
Jaké má největší mínusy?
Málo praktických lékařů a lékáren, nejsou nabídky práce, velice slabé výsledky žáků středních škol, málo bankomatů, velice málo spolků ( až 175 místo, Danys musí přidat), nezájem o volby, velká dopravní nehodovost!,
A jaké plusy?
Dobrá kapacita školek, čisté ovzduší (2. místo), dostupné bydlení a nulový hazard (1. místo)
Jinak průměr.
Česká Lípa je až 163.
Pořadí v Libereckém kraji Semily 5.2, Jablonec 5,1, Liberec 5.0, N. Bor 4.7, Žel. Brod 4.6 Č.Lípa 3,6,
Pozor! Zahrnuto je území 30 km od radnice!!! Nejedná se pouze o NB, jak se snažil masivně dezinterpretovat před několika roky jeden diskutér.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Přeji čtenářům i-novin vše nejlepší v novém roce 2020:)

Pane Moldavite, mohl byste, prosím, dát odkaz, kde je možné se seznámit s vyhodnocením pořadí měst?

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Samozřejmě
https://www.obcevdatech.cz/

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Jistě by se s těmi odpovědi na www.obce dalo diskutovat- např. u počtu nehod. Nezdá se mi,že by na tom Nový Bor a okolí byl tak špatně. Ohledně počtu PL- populace stárne, 70% lékařské péče u nás spotřebuje třetina pojišťěnců,zejména senioři, pak děti. Stárnou i poskytovatelé péče a těžko se v některých oborech hledají nástupci. Jednání o cenách není jednoduché. Když se zaváděla e- neschopenka, byl požadavek zachování platby za vystavení,neb se stejně píše i papír pro pacienta, který má,dle mých informací, 3 díly. Doposud bylo,pokud si pamatuji, za vydání administrativního potvrzení,což bylo vydání DPN, 5 bodů, čili přibližně 5 káčé. Když jsme měli volební Okresní shromáždění ČLK koncem listopadu, přijel i prezident ČLK Kubek. Osobně ho moc nemusím,ale nemám důvod mu nevěřit,když přítomné lékaře seznamoval s jednáními o cenách na r.2020. Dle jeho slov před auditoriem v ČL premiér při jednání pravil,že lékaři jsou moc rozežraný a dostanou hovno ...
Tož tak.
Přeji hezký den!

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Pořadí bylo zveřejněno v srpnu, nicméně neškodí si je připomenout. Řada kategorií se hodnotí v dojezdové vzdálenosti 30 km či 30 minut od radnice, tedy společně s Českou Lípou. Přehled mj. ignoruje divadla, sportoviště či kapacitu zubních lékařů resp. dostupnost zubní pohotovosti.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2) ZM 22.1.2020

Podívejme se na pár vypíchnutých postřehů ze středečního jednání zastupitelstva. Novinkou je ,že pan starosta konečně na mikrofon řekl, co se dosud tajilo před veřejností. U stavby opěrné zdi , trefně nazývané 8. div světa , je vyčíslena částka. Prodělek města je 925 276 Kč vyčísleno odborným znalcem. Za původce je označen TDS - technický dozor stavby, placený za dozorovou činnost městem. Snad se tedy po třech letech začne vymáhat předražení stavby a stejně tak i částka za činnost nebo spíš nečinnost dozora.
Přes rok po dokončení stavby centrálního náměstí se vlečou spory veřejnosti , stavebních odborníků s úředníky města a starostou o to , co na náměstí je a co tam má podle faktur být. Skutečnost je jiná než platby. Rýsuje se, že zde bude přeplatek v neprospěch města o několik milionů. V diskuzi vystoupil zastupitel Džavík a poukázal na to, že Geodetické zaměření skutečného provedení stavby předané městu 4.12 . 2018 není doposud ve stavu, kdy by z něj bylo možné něco spočítat. Město využívá prozatím geodetické zaměření od pana zastupitele Doležala. Džavík adresně vyzval zastupitele Ing.Rýdla : Co tomu říkáš Borisi ! Ing.Rýdl je už druhé volební období předsedou Výboru pro rozvoj města a všechny stavební "nápady" a následné investice navrhuje právě výbor rozvoje. Ten vedl víceméně plané řeči a doporučil, aby se hlídaly výdaje města za posudky, revize a soudní spory. Zkrátka raději abychom neviděli, že město bylo okradeno a původce nepotrestán.
Pan zastupitel Novotný promluvil ve stejném duchu a naznačil, že by město mělo raději nechat plavat přeplacení zakázek než se nechat oškubat soudy.Protestuji, to si tedy nemyslím a jsou to peníze veřejné všech občanů. - Nechat plavat - s takovým nápadem 2 zastupitelů by musela souhlasit většina lidí.
V závěru znovu naléhavě apeloval zastupitel Doležal a chtěl vědět podle čeho proběhla fakturace stavby .Ptal se dokonce opakovaně, odpověď ale nedostal . Řekl, že někdo konkrétní musel to nevyhovující zaměření dne 4.12.2018 převzít a převzetí podesat. Tato osoba si měla přinejmenším všimnout, že zásadní dokumenty dokončené stavby za 26 milionů nemají datum. Pomineme-li, že technickým věcem nemusela ta osoba rozumět .
Kdo je tedy pod převzetím podepsán po středečním jednání zatím nevíme. Snad příště konečně.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Bohužel jsme se dostali do situace, kdy starosta může plácat nesmysly. Dokonce je vydávat tiskem. A i když později vyjde najevo, že lhal, tak se nic neděje. Když nemá odpověď na otázku, tak řekne, že o tom nebude diskutovat. Investice pod vedením bývalého vedoucího ve spolupráci se stávajícím radním smrdí několik let zpátky, ale vládnoucí koalice by chtěla zapomenout, odepsat ukradené peníze a investovat do lepších zítřků...

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Za vlakovým nádražím ( Slepou kolejí ) byla obnažena a vyčištěna od hlíny velká plocha s žulovými dlažebními kostkami. Po nedávných zkušenostech by bylo dobré ty kostky raději spočítat a hlídat.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

A hele ! Změnily se na následující 3 měsíce termíny zasedání zastupitelsva. Tentokrát až 4.3. 2020 .
Zastupitelé atˇse připraví na to, že za únor nedostanou obvyklou odměnu a případní návštěvníci na jiný termín.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Zasedání Zastupitelstva města Nový Bor, které se mělo konat ve středu 4.3., bylo zrušeno, protože by z důvodu velkého počtu absencí zastupitelů nebylo usnášeníschopné. Další zasedání Zastupitelstva města se bude konat v následujícím řádném termínu 1. dubna 2020.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Kde jsou ? Kde je nejméně 11 zastupitelů ?

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

V oznámení na úřední desce je jako důvod stručně uvedeno, že ZM by nebylo usnášeníschopné.

http://muweb.novy-bor.cz/Gordic/Ginis/App/UDE01/Detail.aspx?id=MUNO0B0I8X81&por=0

Z tohoto lapidárního sdělení jsem dovodil, že to je proto, že velký počet zastupitelů avizoval neúčast, resp. se omluvil. Nevím, proč by zastupitelé chyběli; zřejmě půjde o různé důvody. Já jsem byl připraven se zúčastnit.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Já taky - nebo se dívat na přenos :-) Je to už druhé odložení .

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Termíny konání zastupitelstva byly dávno odhlasovány na jeho jednání,račte si najít, na kterém ,a to hlasy koalice i opozice.Termín 4.3. tam dávno figuroval, únorový žádný nebyl..Jediný pan zastupitel Zajíček za ANO nás všechny v lednu nebo začátkem února obeslal mailem, ve kterém překvapivě žádá,aby starosta na únorovém zastupitelstvu zařadill bod odměňování členů zastupitelstva.Nějak si zřejmě nevšiml,jaké termíny konání schůze sám schvaloval a že v únoru zastupitelstvo opravdu není. O žádné náhlé změny tedy nejde. Nyní zasáhla vis maior a počet přítomných dne 4.3. by nebyl usnášeníschopný. Přeji hezké dny

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Ráčil jsem si najít, máte pravdu, v únoru termín vůbec nebyl.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Obecně- Stačí si jen ověřit fakta a neudělat ze sebe při tom sebeuspokojování dobrovolně vo...a. Na druhou stranu už staří latiníci říkali :Statečně pomlouvej, vždy něco ulpí....
Hezké dny

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Možná jsem měl , abyste byla spokojená , spíš použit slovo vynechání místo odložení . To by prošlo ?

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Nezlobte se-a tím ukončím tuto debatu- zde nejde o MOU spokojenost. Napsal jste nepravdy o zastupitelstvu N.Bor na veřejný server.,který je dosti čten.Proto jsem reagovala, neb jsem novoborská radní a chtěla jsem Vaše zavádějící informace uvést na pravou míru,aby občani věděli,že v termínech jednání není žádná kulišárna a svévolné posouvání. Proč to opakovaně děláte,to mi je opravdu u ..,jak říká Vlasta v mé zamilované Cimrmanově hře Záskok.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

20.února píšu : Změnily se na následující 3 měsíce termíny zasedání zastupitelstva ... Nyní doplním fakta : Únorový termín nebyl stanoven. Březnový byl zrušen, dubnový a květnový jsou na samém začátku měsíce a teprve červnový je tak, jak to léta bývalo tzn. 3.středu v měsíci . Je pravdou, tyto neobvyklé termíny byly v prosinci schváleny. Dále je faktem , že každoročně se konalo zasedání i v únoru , pamatuji si to . Ráčil jsem si pro jistotu dokonce i vyhledat. Nevím kde v mých lakonických příspěvcích vidíte kulišárnu a zavádějící informace. Posledním faktem je, že volím vždy slušná slova a ani netečkuji vulgarismy. račte si všimnout.

Nahoru

Re: Novoborské aktuality (2)

Termín zasedání zastupitelstva 1.4.2020 zrušen 23.3.2020

Nahoru